Konkurrensen bland musikstreamingtjänsterna är stenhård, och en leverantör som har haft det svårt är Jay Zs streamingtjänst TIDAL. Redan i oktober 2015 meddelade Jay Z (endast 7 månader efter att han köpte tjänsten) att han var trött på att finansiera TIDAL och därför kunde vara intresserad av en försäljning.
Och nu kommer Wall Street Journal med en historia om att Apple Music skulle vara intresserade i ett uppköp av TIDAL.
Därför är Apple intresserade av att köpa upp TIDAL
Apple Music är omedelbart intresserat av att köpa TIDAL av 2 anledningar:
- För det första skulle det öka antalet betalande användare hos Apple Music. Apple Music har efter sitt första levnadsår 15 miljoner betalande användare, därtill skulle de också få TIDALs ca. 4,2 miljoner abonnenter vid ett uppköp, vilket skulle föra dem närmare Spotifys ca. 30 miljoner betalande användare.
- Den andra (och kanske mycket viktigare anledningen) är att TIDAL har exklusiva avtal med flera högprofilerade artister (t.ex. Taylor Swift, Beyonce m.fl.). Vid ett uppköp skulle Apple Music alltså kunna införskaffa denna exklusivitet, och komma ännu närmare några av världens största artister.
Varför vill Jay Z sälja TIDAL?
Jay Z hade stora planer för TIDAL när han köpte upp tjänsten under 2015. Spotifys gratis reklambaserade modell hade ännu inte skapat en nämnvärd inkomst för musikerna och deras skivbolag, vilket fick stora artister som t.ex. Taylor Swift och (delvis) Adele att ta bort sin musik från Spotify.
Därför hade Jay Z visionen om att skapa musikernas egna streamingtjänst, där artister fick ett väsentligt högre belopp för sin musik.
Tråkigt nog för Jay Z har TIDAL inte haft den förväntade framgången. Bl.a. kunde man i 2015 rapportera om ett underskott på hela 158 miljoner svenska kronor. Därför har Jay Z tröttnat på att finansiera ett projekt som inte längre ger den förväntade vinsten.
Och nu går det alltså rykten om att Apple Music skulle vara i förhandling med Jay Z om just ett uppköp. Men om det kommer att ske – det kan bara framtiden utvisa.